Het vervolg in Zwitserland - Reisverslag uit Bönigen, Zwitserland van Peter en Thea Deen - WaarBenJij.nu Het vervolg in Zwitserland - Reisverslag uit Bönigen, Zwitserland van Peter en Thea Deen - WaarBenJij.nu

Het vervolg in Zwitserland

Door: DeDeentjes

Blijf op de hoogte en volg Peter en Thea

12 Augustus 2011 | Zwitserland, Bönigen

Woensdag 10 augustus 2011:
Vandaag is het erg mooi weer en wij hebben besloten om naar de Jungfraujoch te gaan. Dit is wel iets wat je duidelijk moet afwegen, want ten eerste kost het een vermogen, ten tweede ben je nog even onder weg voor je er bent en je dus echt moet weten of het goed weer blijft anders heb je er helemaal niets aan. En om het allemaal een beetje lastiger te maken er mogen per dag maar 5.000 mensen naar boven, dus met goed weer moet je er vroeg bij zijn. Wij hebben om 9.15 uur ons kaartje op de camping gekocht en toen waren er nog 500 over!
Nu zullen de niet Zwitserland gangers onder ons zeggen wat is er zo speciaal aan deze tocht?
Nou dat kun je pas zeggen als je er bent geweest. Ik zal deze onbeschrijfelijke ervaring toch proberen te beschrijven:
De jungfraujoch wordt ook wel het topje van Europa genoemd (3454 meter hoog), er is namelijk voor niet bergbeklimmers geen hoger punt in Europa. Op deze top is een klein dorpje/attractieparkje gemaakt. De weg er naartoe is via een tandwieltreintje, welke het laatste half uur door een tunnel gaat. Eenmaal boven gekomen, kun je naar winkels, restaurants, diverse panorama plaatsen, uitzichtpunten buiten in de eeuwige sneeuw, een Spits turm (dit is een extra ook punt waar je met een lift nog 75 meter hoger gaat) en tevens zijn er diverse buiten activiteiten, zoals abseilen, met banden glijden door de sneeuw, skiën, met een gids over de gletsjer etc. etc. Tot zo ver het verkoop praatje van uw gids.
Eenmaal boven gekomen zijn wij gaan genieten van al de mooie uitzichten en mooi is het echt, ik zal wat foto’s bijsluiten, maar deze kunnen vast niet laten zien hoe ontzettend mooi het is, ongelofelijk ……….
Jullie zullen begrijpen dat wij danig onder de indruk waren van dit natuurschoon!.
O ja nog even extra er zijn hier heel veel Aziaten en dat zijn net mieren die denken dat de wachtrijen er vooral niet voor hun zijn. Wat een asociale mensen zijn dat.

Donderdag 11 augustus 2011:

Vandaag zijn we met de trein en de kabelbaan naar Männlichen geweest , dit is maar 2225 meter hoog maar ook een heel mooi punt en het leuke hiervan is dat je zeker een half uur in deze kabelbaan zit. Tijdens deze rit kun je genieten van (alweer) heel veel mooie uitzichten. Aan de ene kant van de lift de jungfrau en aan de andere kant andere mooie bergen maar dan zonder sneeuw.
Boven gekomen hebben we hier een kleine wandeltocht gedaan van 20 minuten en dan een beetje klimmen. Nou wij zijn er achter gekomen dat we toch niet zo’n heel goede uithoudingsvermogen hebben. (of kwam het door de ijle lucht?? Dat hielden wij onszelf steeds voor !)
Wat nog wel een beetje vervelend is voor alle mensen die hier al drie weken stonden (onze buren op de camping) dat wij nu al een twee dagen hebben met temperaturen van 28 a 29 graden en zij hebben drie weken regen gehad. En zullen morgen weer naar het regenachtige Almere vertrekken (of all places) Zielig he …..

Vrijdag 12 augustus 2011:

Na wat geskype met Marcella zijn we iets later vertrokken dan normaal. Ons start station (letterlijk) is steeds Wilderswil dit is maar 8 minuten met de auto en daar kunnen we hem makkelijk en goedkoop (we blijven Nederlanders he!) parkeren. Ons doel vandaag was de waterval van Trümmelbach en ja hoor het is ons weer gelukt, we hebben het gehaald!! In dit deel van Zwitserland gaat het helemaal nergens over het is vaak maar een uurtje of hooguit twee uur, dus zo’n grote prestatie is het nu ook weer niet.
In Trümmelbach is een hele mooie waterval te zien welke je op 10 punten kunt bekijken. Op de meest mooie punten. En ook hier moet ik zeggen net als alle voorgaande dagen dat het ons weer opgevallen is hoe mooi Zwitserland is. En hoe slim ze alles voor de toeristen geregeld hebben. Vriendelijke mensen alles super schoon en tot in de puntjes verzorgd.
Na het bekijken van deze watervallen hebben we een lekker hapje gegeten (echt iedere keer weer een rib uit je lijf, ik ben ze nu allemaal kwijt denk ik).Onder het eten hebben wij alles eens goed overdacht en daarna zijn wij lopend terug gegaan naar Lautenbrunnen, iedereen komt hier om te lopen en ook wij hebben wandelschoenen aan, dus vooruit dan maar!
Het is een super tocht van wel 50 minuten, het gaat natuurlijk helemaal nergens over, maar wij hebben op de afloop een lekker pakje drinken gedronken in het station van Lautenbrunnen.
En het moet gezegd, weer een super dag. Misschien moeten we maar Zwitsers worden. Zeker nu die Zwitserse Frank zo hoog blijft staan, dit gaat ons een vermogen kosten, ik denk volgend jaar maar weer naar Thailand?

• 12 Augustus 2011 - 16:16

Marsie:

haha ik had hier al van de duitsers gehoord dat het erg duur is daar... Overigens had ik gelijk het stadje freundenstad was ik dus al geweest;) en daarnaast heb ik de hele week commentaar gehad op mijn eetgedrag;) Omdat ik geen duitser ben en niet zoveel eet.. Ik heb dus op een gegeven moment gezegd dat ze me moeder anders moesten bellen en die het kon bevestigen dat ik normaal ook niet zoveel eet.. maarja we aten ook 2 keer op een dag warm... Nou maar goed volgende week dan nog ff italie, hopen dat t weer nog mooi blijft, wij hadden alleen gister mooi. Nou ik moet morgen naar de kempa cup en dan naar iris dr polderavond en zondag ben ik dan vrij.. Ga dinsdag bij cassy in dr nieuwe huisje ontbijten. X

• 12 Augustus 2011 - 18:33

BAR:

Zo dat ziet er mooi uit, prachtig. Moeten wij toch ook maar eens die kant op, mag eerst wel even sparen lees ik. Nog veel plezier.